Historia och Samhälls (HOS #1) Presidenter, Gustav Vasa, Det långa 1800-talet

Hej! Erik här!

Då är man klar med 5 år av studier, teacher here we go! 🙂 Måste först och främst tacka alla man har studerat med och alla fina människor man mött på vägen. Men nu är det avklarat!

Verkligheten väntar! Bubblan måste spricka någon gång eller hur? 🙂

Men jag måste också få säga att det har varit skoj att lära sig mycket om sådant man inte visste så mycket om. Jag har också funderat åt vilket håll jag vill ta den här bloggen och jag har bestämt mig för att göra en kunskapsbaserad blogg. Kanske till och med börja med att föra upp material på youtube. Men så är det! 🙂 Det kommer bli mycket politik, historia och andra samhällsvetenskapliga ämnen. Dessutom kommer jag nu under sommaren att ge er 3 korta historiska och samhällsvetenskaplig fakta som jag valt att ge det mest fantasifulla namn jag någonsin har kommit på HOS (Historisk och samhällsvetenskaplig fakta). Dessa kommer vara korta, och vad jag tror är värdefulla för att veta! 🙂 Men sen några gånger i månaden kommer jag att välja ett ämne och sen kommer jag att ge er en lite längre inlägg om det. Ämnena kan skilja mellan historiska event som tillexempel amerikanska revolutionen, eller vad en politisk regim egentligen är.

HOS

H.o.S #1: Vann verkligen George W. Bush? 

Visste ni att George W. Bush fick mindre röster än Al Gore men vann valet 2000 ändå? Men vänta nu säger ni? Hur kan George W. Bush fått mindre röster och ändå vann valet i en av världens ”bästa” demokratier. Hur demokratiskt är det? Bevis på att Illuminati existerar? Nej så farligt är det inte, och det är inte heller någon kupp. George W. Bush förlorade ”the popular vote” men vann ”the electoral college”(Källa).  vill ni veta mer om den amerikanska valet hur det fungerar gå in på CGPGreys youtube sida, eller se videon här:

H.o.S #2: Gustav Vasa

Visste ni att man började inte kalla Gustav Vasa ja Gustav Vasa förräns på 1600-talets stormaktstid. Innan var han nämnd som Kung Gustav Eriksson av adelsätten Vasa. Det går inte heller att påvisa att han någonsin åkte skidor i Dalarna för att försöka komma undan Kristian II:s styrkor. Troligtvis är historien bara propaganda för att romantisera bilden av landsfadern Gustav Vasa. (källa: SO-Rummet)

H.o.S #3: Det långa 1800-talet? 

Visst ni att man brukar tala om det långa 1800-talet men det korta 1900-talet varför? Jo för att historiker brukar benämna 1800-talet från slutet av 1780-talet fram tills 1914. Detta för att förenkla indelningen i epoker och historiska händelser istället för årtal. Men det korta 1900-talet innefattar bara efter första världskrigets början 1914 tills Sovjetunionens fall 1991. Detta för att belysa ”världskrigens tid”. (Källa: SO-rummet)

Vill ni veta mer om Gustav Vasa, om det långa 1800-talet eller världskrigens tid så besök gärna SO-rummet.se
Ni borde också besöka CGPGreys youtube kanal, eller VSauce. Jag kommer att ha ett inlägg med mina favorit youtubers.  Förra inlägget handlade om Israel-Palestina konflikten, nästa stora inlägg kommer att handla om den amerikanska revolutionen. Hoppas ni gillar denna läsning!

Och som alltid, tack för ni läste, gillar ni det så lämna en kommentar, eller följ mig på Twitter!

Kommentera

