It’s alright, we ain’t dyin’ Rants: Charleston, IS och fanatism

Hej Bloggen!
 
Erik Här!

Läget? Allt bra? Det hoppas jag i alla fall. Här är det bra njuter av sommaren utanför Falkenberg. Jag satt i dag och tänkte på vad jag ska skriva om och hur jag ska kunna skriva det. Jag ville inte redan ta bloggen åt detta håll. Men idag tänkte jag att blogg inlägget skulle handla om skjutningen av en kyrka i Charleston, South Carolina, USA. Dessutom vill jag dela med mig av mina tankar om IS (Islamiska staten), och varför fanatism av alla dess former är något som måste bekämpas, och varför det inte är islam som ska bekämpas utan fanatismen som breder ut sig i världen, det är den som är det farliga. Således blir det ingen useless knowledge lista idag, utan bara jag ”ranting away”. Välkomna!

Ja ni som fortfarande läser så kan jag inte förstå, jag kan verkligen inte förstå hur rasism kan leva kvar 2015, har vi inte kommit längre? Har inte historien lärt oss någonting? Antagligen inte, för jag fattar inte hur det kan finnas människor som argumenterar att det som skedde förra veckan i Charleston inte var rasistiskt, utan argumenten föll istället på att det pågår ett religiöstkrig mot kristendomen. Att världen 2015 fortfarande inte vill ta tag i de rasistiska problem som det finns på olika ställen i världen är både dumt och oansvarigt. Att vi som världssamhälle fortfarande vill glömma den accepterande rasismen som långt in på 1900-talet, ja 1990-talet existerat i världen. Det som hände i Charleston var inte bara ett slag i ansiktet för de drabbade, familj och släktningar, utan också på samhället i stort, att slå till mot en kyrka som nästintill var centret för den amerikanska medborgarrörelsen. Ja, det var en attack av en sjuk människa, men det var också en attack med politiska motiv. Ett sätt att tysta många tusen anti-rasistiska kämpar. Ett brott som visar att vi måste fortsätta utbilda människor om allas lika värde. Att det behövs ett politiskt beslut för att ta ned och en gång för andra begrava konfederationens flagga är ett mysterium, en flagga som symboliserar rasism, en flagga som symboliserar sidan av ett krig som kämpande för att få behålla rättigheten att få äga en annan människa. En flagga som symboliserar ett förtryck av ett helt folkslag. Men det är inte bara flaggan som glorifierar denna sidan av ett krig, utan också vägnamn, och skyltar och alla gimickar som säljs med konfederationens motiv. Det är så dumt, och det är så oansvarigt.

Att vi 2015 måste sitta att diskutera detta är sorgligt, men också en nödvändighet, att detta terrorbrott som det är måste hända är något fel i världen. Men det betyder inte att vi inte kan fixa det, för allt som är fel går att fixa på ett sätt eller ett annat. Vi kommer aldrig att vinna på samma sätt de gör, vi kan inte genom rädsla fixa något, vi måste fixa det genom utbildning, och genom att vi utbildar ALLA människor att förstå att ingen är värd mer än någon annan. Fanatism överlever bara genom att de kan få människor rädda. För missförstå mig nu, det som Dylan Roof gjorde det är ett terrorbrott, det är fanatism i samma stil som den fanatism som frodas hos IS. Fanatism är densamma även om ansiktet skiljer sig, att genom rädsla tysta ned ett folk. Att säga att Dylan Roof representerar alla vita människor är lika fel som att säga att IS representerar alla muslimer. Att vi måste bekämpa terrorgruppen IS är ett måste, men det betyder itne att vi ska bekämpa Islam. IS och islam har inte något med saken att göra, mer än att IS säger sig bekämpa för att Islam ska expandera. Men att vi måste bekämpa all typ av fanatism är solklart, men inte genom våld, våld löser inget. Våld visar bara att vi är lika dåliga som dem, vi ska bekämpa den genom utbildning, tolerans, genom ord och handling. Inte genom krig.

<div

Till sist vill jag säga att den nya lagstiftningen att lättare kunna avhysa tiggare är så jävla sjukt, vi kan inte och ska inte lagstifta mot fattigdom, vi måste bekämpa den, men inte så här. Men om den nya lagstiftningen kan vi ta om någon annan gång.

Men som alltid tack för att ni läste!

