It’s Alright We ain’t Dyin’ Rants: Är det antisemitism att kritisera staten Israel?

Rants Header

Hej bloggen!

Erik här, mitt svar på frågan är Nej det är inte antisemitism att kritisera staten Israel. Det hade varit antisemitism om jag kritiserade judar. Stor skillnad där!

Problematiken är att det är tabu att kritisera staten Israel på grund av de hemskheter som judar utsattes för under andra världskriget, och långt före det. Nej det är inte antisemitism att kritisera Israel. Israel är som alla andra stater, det är antisemitism att inte behandla Israel som alla andra stater.

Att behandla Israel som ett special fall, är antisemitism, vi måste behandla dem som vilken annan stat som helst. Det Israel som stat gör är att behandla palestinier som andra klassens medborgare. Vi måste kunna kritisera alla länder som inte följer de mänskliga rättigheterna.

Jag blev anklagad på twitter att vara en antisemitism:

  

  

Det är inte första gången, och jag börjar bli riktig less nu. Nej jag är inte antisemit! jag har inget emot judar och jag har aldrig kritiserat judendomen för de missar som staten Israel har gjort. Däremot har jag kritiserat Israel, och jag kommer att fortsätta göra det så länge som de bryter mot de mänskliga rättigheterna.

Jag blir inte anklagad av att vara antimuslim när jag kritiserar de självmordsattackerna som Hamas genomför i Israel där de dödar många oskyldiga civila. Jag blir inte heller av samma människor som kallar mig för antisemit att vara islamofob när jag anser att väst försvar av Saudiarabien är äckligt.

Men jag är inte antireligion, jag är anti länder som inte försvarar de mänskliga rättigheter. Kritik mot staten Israel, kan aldrig vara antisemitism, däremot kan kritik mot Judendomen vara det, och jag har aldrig kritiserat religionen, eller människorna som bor i Israel. Det jag kritiserar är hur staten Israel missbrukar sin makt i området. Vi måste kunna hålla ALLA länder ansvariga för deras handlingar, vare sig det handlar om Sverige, Saudiarabien eller Israel.

Men vi måste alltid bekämpa den antisemitism, och islamofobi och all annan hat som frödar i detta samhälle. Vi får aldrig glömma de brott som begåtts utifrån hat mot en speciell folkgrupp, religion eller etnicitet. För hatbrott mot människor på grund av deras hudfärg, religion eller sexualitet är och kommer alltid att förbli äckligt och motbjudande!

Men som alltid, tack för att ni läste! 

Kommentera

